تابستان 1386 - هامی دنیا بیر یانا منیم تبریزیم بیر یانا

خانه مشروطه به زبان انگلیسی

CONSTITUTION HOUSE

 

The historical building of the Constitution house with Ghajar architecture is located in the old quarter of Rasteh Koucheh in the west of the Tabriz Bazar complex.It’s firs oewner was Haj Mahdi kouzehkanani known as  { Aboulemelleh } who was one of the fans of liberty.After bombarding the parliament in 1908 it was place for some of the famous characters of the constitution in Azarbaijan to gater  togater. During Tabrez 11-mounth war’s against the government’s force’s .It was the headquarter’s and a place of meeting for the constitution combatants.The important and revolutionary decision of lowering the whiteflags of surrender before Mohammadali Shah Ghajar was made in this house. This building with its attached parts has been made in an area of 1300m2 with two internal and external storeys with artistic taste of Tabrez architect Haj Vali Memar Tabrizi . Who resided in Russia for years and came back to Tabrez in 1868The special chrarcteristics of the Ghajar architecture, Beautiful decoration’s, use of a beautiful and attractive sunlet, known as Kolah Frangi with plastered columns and pillars, Orousi windows and inlayed door’s in main room, called Tanabi and in spiralstaircase each has presented Iranian taste and art and made it unique.Because of its historical importance,this house was recorded among the national works undere no 1171 in 11 1957.In 1988 the cultural heritage Organization purchased it and has started it’s restoration’s after it’s possession having tried to pay enough attention to architectural and historical pattern’s

 

امتن بالا به زبان فارسی ...

تاریخچه خانه مشروطه (Constitution house)

خانه مشروطه

بنای تاریخی خانه مشروطه ، بامعماری دوره قاجار ، درمحله قدیمی راسته کوچه و در ضلع غربی مجموعه بازار تبریز واقع شده است . مالک نخستین آن حاج مهدی کوزه کنانی ( معروف به ابوالمله ) از شیفتگان حریت وآزادی بود .این خانه بعد از به توپ بستن مجلس در سال 1287 ه.ش مرکز تجمع جمعی از برجسته ترین چهره های مشروطه درآذربایجان بوده و در جنگهای 11 ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی ، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه به شمار میرفت.تصمیم مهم وانقلابی پائین آوردن پرچمهای سفید تسلیم در مقابل قوای محمد علی شاه قاجار در همین خانه گرفته شده است.بنا با قسمت الحاقی آن در زمینی به مساحت 1300 مترمربع و با دو طبقه اندرونی وبیرونی حاصل ذوق هنرمندانه معمار تبریزی بنام ((حاج ولی معمار)) است که سالها در روسیه ساکن بود و پس از بازگشت به تبریز در سال 1247 ه.ش آنرا بنا نهاد. ویِژگیهای خاص معماری دوره قاجار،تزئینات چشمگیر،به کارگیری نورگیر زیبا و چشم نواز موسوم به کلاه فرنگی با ستونها و سرستونهای گچبری ، پنجره های ارسی ، درهای منبت کاری شده در اتاق اصلی موسوم به ((طنبی)) و غلام گردش دور راه پله،هر کدام به نوعی ذوق و هنر ایرانی را به نمایش گذاشته و آنرا به یک نمونه منحصر بفرد تبدیل کرده است.بنا به لحاظ اهمیت تاریخی در سال 1354 ه.ش به شماره 1171 در فهرست آثارملی به ثبت رسیده و در سال 1367 ه.ش توسط سازمان میراث فرهنگی کشور خریداری شده است.اقدامات مرمتی آن نیز پس از تملک به مرحله اجرا درآمده وسعی شده است به الگوهای معماری-تاریخی توجه کافی شود.ازسال 1375 ه.ش پس ازمرمت و  تجهیز تالار اصلی و اتاقهای گوشواره با بنمایش گذاشتن اسناد و مدرکی از دوران پر فرازو نشیب انقلاب مشروطه به عنوان موزه آغازبه کارنموده است ازمهمترین  اموال ارائه شده در آن میتوان از فرش مشروطه،اسلحه کمری ستارخان،لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب نام برد.


دروازه های قدیم شهر تبریز

تبریز هم در زمان صفویان پایتخت ایران بود هم زمان ایلخانیان به همین دلیل مثل تمام شهر های بزرگ دنیا دروازه هایی دارد که تعداد آنها طبق آمار و ارقام به 9 دروازه می رسد که به شرح زیر است :

سرخاب         Sorkhab

شتربان        Shotorban

استانبول          Istanbol

ویجویه               Veuyeh 

گجیل                  Gajel

نوبر                    Nobar

       مهادآباد       Mahad Abad

خیابان             kheiyaban

باغمشیه      Baghmisheh

 

 

 

 


بنای شهرداری و مشخصات تبریز

بنای شهرداری تبریز که در سال ۱۳۱۴ هجری قمری توسط ارفع‌الملک و با کمک آلمانیها ساخته شده‌است.

مشخصات شهر

نام رسمی تبریز
مساحت کل ۴۵۴۸۱ (کیلومترمربع)
جمیت کل ۱۴۹۶۰۰۰ (تخمین ۲۰۰۷)
مختصات جغرافیای ۱۸°۴۶′N ۳۸°۰۵′E
استان تبریز
بخش تبریز
شهردار نوین
امور ادارهَ شهر شورای شهر تبریز
ناحیه زمانی ۳.۳۰+(از گرینویچ)

تاریخ تبریز

با کشفیات اخیر در محوطه مسجد کبود قدمت تبریز تا ۴۵۰۰ سال برآورد می‌شود. در سده چهارم هجری یاقوت حموی تبریز را مشهورترین شهر آذربایجان می‌خواند.

در سده‌های پنجم تا سوم پیش از میلاد تبریز یکی از شهرهای پر جمعیت آن دوران بشمار میرفته‌است. شهر دارای دروازه‌های متعددی بوده و بیش از ۳۰۰ کاروانسرای در آن جای داشته‌است. به لحاظ استقرار آن در منطقه جغرافیایی خاص شهر پی در پی دستخوش حوادث طبیعی مانند زلزله گشته‌است و همچنین به عنوان بزرگ‌ترین شهر نزدیک به ارمنستان و روم شرقی آن زمان همیشه مورد تاخت و تاز دشمنان شمالی و شمال شرقی قرار گرفته‌است. بدین علت با وجود قدمت کهن آن اکثر آثار تاریخی آن از بین رفته‌است. تبریز یکی از بااهمییت ترین مراکز بازرگانی آن دوران بوده و به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب اهمییت فراوانی داشته‌است. مردمان آن از دیرباز به کار بازرگانی اشتغال داشتند و این فرهنگ تا کنون نگهداری شده‌است.

ابن حوقل در۳۶۷ و ابن مسکویه در ۴۲۱ و ناصر خسرو در ۴۳۸ تبریز را بزرگ‌ترین و آبادترین شهر آذربایجان می‌خوانند

در سال ۶۱۸ لشکر مغول به پشت دروازه‌های تبریز می‌رسند، اما تدبیر بزرگان شهر تبریز را از حمله مغولان مصون نگه می‌دارد و مردم تبریز با بذل مال شهر را از کشتار و ویرانی رها می‌سازند. این اتفاق سه بار تکرار می‌شود و در هر سه بار مردم متمول تبریز همان روش را به کار می‌بندند تا این که در سال ۶۳۸ هجری قمری مغول‌ها به سراسر آذربایجان چیره می‌شوند.برخی از ایلخانیان مغول تبریز را پایتخت خود قرار می‌دهند که در زمان غازان خان تبریز شکوه ویژه‌ای می‌یابد. یکی از اثرهای معماری این دوره، شنب غازان خان تبریز با ابهت تاریخی اش چشم‌ها را خیره می‌سازد، خواجه رشیدالدین فضل‌الله وزیر ایلخانیان ربع رشیدی را بنیاد می‌نهد که در زمان خود عظیم‌ترین مرکز علمی و فرهنگی به شمار می‌رود و از آن همه مجد و عظمت اینک ویرانه‌های از برج‌های ربع رشیدی در میان محله‌ای باقی مانده‌است.

نمایی از شهر تبریز
نمایی از شهر تبریز

تبریز اولین پایتخت ایران جدید در دوره صفویه شد .نزدیکی تبریز به مرز ایران و عثمانی موجب شد که این شهر در برابر تهدیدات عثمانی آسیب پذیر شود به طوریکه جندین بار به تصرف عثمانیان درآمد تا اینکه شاه طهماسب صفوی تصمیم به انتقال پایتخت به قزوین گرفت. تبریز در دوره قاجار لقب تاریخی دارالسلطنه را گرفت و ولیعهدهای متعدد سلسله قاجار در این شهر اقامت می‌گزیدند.

در رویداد نهضت تنباکو شهر تبریز چون بسیاری دیگر از شهرهای ایران نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد. تبریز در جنبش مشروطه نقشی مهم داشت و دلیری و فداکاری کسانی چون ستارخان سردار ملی، باقرخان سالار ملی، ثقه‌الاسلام، شیخ محمد خیابانی، علی مسیو، حسین‌خان باغبان به پیروزی جنبش و گرفتن مشروطه منجر شد.پس از سرکوب مشروطه توسط محمد علی شاه قاجار تمام حرکتهای مشروطه خواهانه در کشور خاموش شدند اما در تبریز و تنها در چند محله آن هنوز کسانی بودند که حاضر باشند تا پای جان از این دست آورد پاسداری کنند . ستارخان و پیروانش در محله امیر خیز شروع به مقاومت کردند و به تدریج چند محله دیگر نیز به آنها ملحق شدند.مقاومت آنها در مقابل نیروهای محمد علی شاه ، قزاقان و دیگر مدافعان استبداد ماهها ادامه داشت تا اینکه مجددا از گوشه و کنار کشور مردم به پا خواستند و مشروطه خواهان با فتح تهران به پیروزی رسیدند.در واقع باید گفت پیروزی مجدد مشروطه خواهان بر استبداد محمد علی شاهی در واقع ناشی از مقاومت تبریز بود .

در ۱۳۲۴ فرقه دموکرات آذربایجان با حمایت شوروی سعی در برپائی حکومتی مستقل از دولت مرکزی ایران کرد و تبریز مرکز فعالیت این گروه بود.ولی با بیرون رفتن نیروهای شوروی فرقه نیز با شکست سختی روبرو شد.

تبریز در نهضت ملی نفت نیز یکی از ارکان حرکت‌های آن زمان در سراسر کشور به شمار می‌رفت.

در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نیز بازاریان تبریز با بستن بازار و خطیبان تبریز باایراد سخنرانی‌های مهم و پخش شب نامه‌ها شرکت داشتند.

در ۲۹ بهمن سال ۵۶ مردم تبریز بر رژیم شاهنشاهی شوریدند.


صنایع تبریز

 

تبریز قلب شمال غرب ایران، از دیر باز مهد صنعت و تجارت بوده و هست. در زمینه صنعت، شهرک صنعتی غرب تبریز، مجتمع عظیم پتروشیمی، کارخانجات عظیم ماشین سازی، تراکتورسازی، ایدم، موتوپن، بلبرینگ‌سازی، پیستون‌سازی، صانع، مرکز تحقیقات صنایع سنگین، آذربنیاد، صنایع نساجی تبریز و ... را در بر دارد.

شهرک صنعتی شهید رجایی، شهرک صنعتی شهید سلیمی، چرم شهر و ... از جمله شهرک‌های صنعتی متعدد تبریز و پیرامون آن می‌باشند که مراکز صنعتی کوچک متعددی را در بطن خود جای داده‌اند. کارخانجات عظیم کبریت این شهر از شهرت دیرینه‌ای برخوردار است. در زمینه صنایع غذایی و شکلات و غیره نیز صاحبان صنایع شکلات تبریز حرف نخست را می‌زنند.

در زمینه صنعتی دیرینه فرش، فرش تبریز همواره شهرت جهاتی خویش را حفظ کرده‌است. صادرات فرش تبریز یکی از منابع قابل توجه ارزی به شمار می‌آید.

بازار تبریز نقش مؤثری در تجارت منطقه ایفا می‌کند. نخبگان تجارت این شهر از ارکان بازرگانان منطقه بشمار می‌آیند.

«استاد میرزا طاهر خوشنویس» و «استاد حاج حسن هریسی» از قرآن نویسان شهیر معاصر از این شهر بوده‌اند.

نمونه‌ای از فرش تبریزی

فرش زیبای تبریز


راه آهن تبریز

 

از خطوط بین المللی قطار راه آهن تبریز می توان به خط تبریز-نخجوان ، تبریز-وان ، تبریز-استانبول و تبریز-دمشق نیز اشاره کرد که مسافرین را از تبریز به این شهرها جابجا می کند و از خطوط داخلی قطار تبریز می‌توان به تبریز-تهران ، تبریز- مشهد ، تبریز-مراغه ، تبریز-سلماس ، تبریز-جلفا و تبریز-شرفخانه اشاره کرد.


کتابخانه‌های تبریز

علاوه بر کتابخانه‌های معتبر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز علمی پژوهشی و تشکیلات عدیده در تبریز کتابخانه عمومی در ساعات معین آماده ارائه خدمات به اهل ذوق و فرهنگ و اندیشه می‌باشد. شایان ذکر است استان آذربایجان شرقی دارای ۶۲ کتابخانه‌است که کتابخانه‌های بعضی از شهرها از جمله ممقان از لحاظ بنا و خزانه قابل تأمل و تقدیر است. بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی ایران بعد از کتابخانه مجلس در این شهر قرار دارد.


فرودگاه بین المللی تبریز

 

وجود فرودگاه بین المللی تبریز باعث گردیده که از شهر تبریز بتوان به کشورهای دیگر مسافرت کرد. پروازهای تبریز-استانبول ، تبریز-دبی ، تبریز-دمشق ، تبریز-اسپارتا ، تبریز-مدینه و تبریز- جده و پروازهای داخلی به صورت هفتگی و روزانه از این فرودگاه به شهرهای تهران ، مشهد ، ماهشهر ، جزیره کیش ، عسلویه ، شیراز و بندرعباس انجام می‌گیرد. شرکتهای هواپیمایی ایران ایر و ایران ایرتور و ترکیش ایرلاین و سعودی ایرلاین و کاسپین ایرلاین و کیش ایر و ارم ایر و آسمان و ساها و آریا و تابان و نفت ایرلاین به این فرودگاه پرواز دارند. این فرودگاه دارای ترمینال پروازهای داخلی ، بین المللی و حج و تسهیلات گمرک، قرنطینه، رستوران و سالن غذاخوری وسالن CIP برای مهمانان مخصوص می باشد به علاوه یک ساختمان مخصوص سرویس پذیرایی هواپیمایی ملی و ساختمان هواشناسی و موتورخانه نیز در آن بنا شده‌است.


اولین سالن‌های نمایش تبریز

 

گفته‌ای اولین سالن تئاتر ایران در تبریز ساخته شده‌است. در حال حاضر تبریز دارای ۳ سالن تئاتر و ۷ سالن سینما و سالن‌های سخنرانی متعدد است که مربوط به تشکیلات‌های مختلف از قبیل دانشگاهها ، برق منطقه‌ای، آموزش و پرورش، پتروشیمی و ... می‌باشد.

بهترین و بزرگترین سالن تئاتر ایران مربوط به تبریز و تالار شیر خورشید می شود.این تالار بزرگ و افتخار این سرزمین در سالهای پس از انقلاب جهت ساخت مصلی امام تخریب و آثاری از آن به جا نمانده است و پس از آن تئاتر در تبریز رکود چشم گیری داشته است که هم اکنون سه تئاتر در این شهر وجود دارد که برای شهر اولین ها یک هیچ به نظر می رسد. تبریز شهری است که بعد از تهران بیشترین نمایشگاه‌ها در آن برگزار می‌شود و به شهر نمایشگاهی ملقب شده‌است.


   1   2      >